معاونت توسعه و عمران روستایی بنیاد مسکن استان مرکزی گفت: باتوجه به مهاجرت معکوس و نیاز امروز جوامع روستایی طرح هادی بسیاری از روستاها مورد بازنگری قرار گرفته است که تاکنون بازنگری طرح هادی 254 روستا انجام و بازنگری 139 روستا در دستور کار قرار دارد.
کد خبر: ۹۵۶۷۴۵۵
|
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ علی عسگری مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان مرکزی پروژه نهضت ملی مسکن را مهم‌ترین مسئولیت حوزه مسکن و عمران شهری عنوان کرد و گفت: در اجرای طرح ملی نهضت مسکن در شهرهای زیر 100 هزار نفر مسئولیت اجرا به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سپرده شده است.

وی با یادآوری اینکه در 20 شهر استان 60 هکتار زمین برای اقدام ملی مسکن اختصاص یافته است، افزود: بنیاد در 31 شهر اراک و دو شهر جدید مهاجران و امیرکبیر در حوزه مسکن شهری در پروژه نهضت ملی مشغول فعالیت است.

بازنگری اجرای طرح هادی در 254 روستای استان مرکزی

مهرشاد افروز معاونت توسعه و عمران روستایی بنیاد مسکن استان مرکزی نیز در این نشست توسعه روستایی را یکی از اهداف و نیازهای تمام جوامع ذکر کرد و گفت: عمران روستایی یکی از راهبردهای توسعه است که در سال‌های اخیر این مهم در دستور کار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

وی تعداد روستاهای استان را 1066 روستا اعلام کرد و افزود: از این میزان 855 روستای بالای 20 خانوار تحت پوشش بنیاد مسکن هستند؛ باتوجه به مهاجرت معکوس و نیاز امروز جوامع روستایی طرح هادی بسیاری از روستاها مورد بازنگری قرار گرفته است که تاکنون بازنگری طرح هادی 254 روستا انجام و بازنگری 139 روستا در دستور کار قرار دارد.

معاونت توسعه و عمران روستایی بنیاد مسکن استان مرکزی اجرای طرح گردشگری در روستاها را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن دانست و گفت: در برنامه پنجم توسعه و در راستای اجرای طرح گردشگری روستایی تنها طرح گردشگری روستای هزاوه مصوب و اجرا شد که اکنون 80 درصد پیشرفت داشته است، همچنین در برنامه ششم توسعه 6 روستای دیگر استان در این طرح دیده شده است.

افروز ادامه داد: در استان مرکزی روستای وفس و انجندان در طرح روستاهای دارای بافت باارزش دیده شده‌اند؛ در این طرح روستاهایی که از نظر تاریخی، فرهنگی، کالبدی و اقلیمی از شرایط خاص برخوردار هستند مد نظر است که تاکنون فاز نخست روستای انجدان به پایان رسیده و فاز نخست روستای وفس از 90 درصد پیشرفت برخوردار است.

معاون توسعه و عمران روستایی بنیاد مسکن استان مرکزی تصریح کرد: استفاده از قیر رایگان برای بهسازی معابر و کمک به اجرای طرح‌های هادی روستایی یکی از ظرفیت‌های قانونی است که از سال 94 در قانون بودجه مصوب شد، در استان مرکزی نیز تاکنون 3 میلیون و 500 هزار مترمربع از معابر روستایی از این طرح بهره‌مند شده‌اند.

وی ادامه داد: سال گذشته در 203 روستا حدود 6 هزار و 806 تن قیر برای معابر روستایی تخصیص پیدا کرد. با هماهنگی مسئولان استانی، در 110 روستای فاقد دهیاری کمتر برخوردار استان طرح هادی اجرا شد و امیدواریم امسال درصد بیشتری قیر به این روستاها اختصاص پیدا کند.

افروز فعالیت دیگر بنیاد مسکن در حوزه مدیریت زمین در روستاها و صدور اسناد مالکیت در شهرهای زیر 25 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از شروع این طرح در 644 روستای استان 73 هزار جلد سند و در شهرهای زیر 25 هزار نفر 12 هزار جلد سند صادر شده است.

معاون توسعه و عمران روستایی بنیاد مسکن استان مرکزی به میزان اعتبار سال جاری برای توسعه عمران روستایی اشاره و تصریح کرد: تاکنون 75 میلیارد تومان اعتبار برای این امر تخصیص پیدا کرده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به 130 میلیارد تومان برسد.

وی سهمیه استان را در طرح نهضت ملی روستایی در دولت سیزدهم 10 هزار واحد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر این طرح برای چهار روستا مصوب شده و 15 روستا در مرحله برنامه ریزی قرار دارد؛ در سایر روستاهای استان با توجه به نیاز روستائیان این آمادگی وجود دارد که به صورت موردی در سریع‌ترین زمان نسبت به طرح نهضت ملی اقدام داشته باشیم.

پرداخت وام 350 میلیون تومانی مسکن روستایی از هفته آینده 
طاق‌بستانی معاون بازسازی و بهسازی روستایی بنیاد مسکن استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به بازسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی گفت: مقاوم سازی منازل روستایی بعد از وقوع زلزله بهم در سال 1382 به جدیت در دستور کار این بنیاد قرار گرفت و طبق برنامه باید هرساله 200 هزار واحد در سطح کشور مقاوم سازی شود که در استان مرکزی براساس آمار از 102 هزار واحد برنامه‌ریزی شده 58 درصد مقاوم سازی شده و جزو 10 استان برتر کشور هستیم.

وی سهمیه امسال استان را در این بخش 8000 واحد اعلام کرد و افزود: سقف تسهیلات در این بخش 350 میلیون تومان با سود 5 درصد و بازپرداخت 20 ساله است.

معاون بازسازی و بهسازی روستایی بنیاد مسکن استان مرکزی تصریح کرد: تمامی افراد متقاضی برای نوسازی و ساخت مسکن روستایی، می‌توانند از امروز می‌توانند با مراجعه به دفاتر شهرستانی نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند تا از هفته آینده کار معرفی مشمولین به بانک‌های عامل آغاز شود.

ثبت نام 30 هزار متقاضی در طرح اقدام ملی مسکن استان 

فتحی، معاونت مسکن و عمران شهری بنیاد مسکن روستایی در این نشست یکی از رسالت‌های مهم بنیاد مسکن را اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر 100 هزار نفر دانست و گفت: ساماندهی و پالایش متقاضیان طرح نهضت ملی در استان مرکزی و شهرهای زیر 100 هزار نفر انجام شده که از حدود 30 هزار متقاضی ثبت نامی تنها 10 هزار نفر واجد شرایط چهارگانه نهضت ملی هستند.

وی افزود: خوشبختانه با همکاری راه و شهرسازی در 20 شهر 60 هکتار زمین به استعداد 6 هزار واحد مسکونی به طرح نهضت ملی اختصاص داده شده است، 5 هزار متقاضی برای این پروژه‌ها وصل و وارد مرحله اجرایی شدند که از این میزان بنیاد مسکن عملیات ساخت 3500 واحد را عهده‌دار شده است.

معاونت مسکن و عمران شهری بنیاد مسکن روستایی کمک به تولید مسکن در شهرها را مسئولیت‌های این حوزه برشمرد و گفت: بنیاد مسکن در سنوات گذشته ساخت 3000 واحد مسکن شهری را برای استان تعریف کرده بود و امسال 5000 واحد را در نظر گرفته است.

فتحی ساخت 2184 واحد در کوی کوثر اراک را در کاهش قیمت اجاره بها در این شهرستان موثر دانست و خاطرنشان کرد: در کوی کوثر اراک ساخت یک باب مسجد در مراحل پایانی است، ساخت ایستگاه محلی پلیس، احداث دو پارک و یک مدرسه 12 کلاسه و توافق با شهرداری برای احداث ایستگاه آتش نشانی بخشی از اقدامات انجام شده در این شهرک است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار